De drie machtigste bierconcerns binden de strijd met elkaar aan
De biersector kent een aantal giganten, in het bijzonder bierbrouwers SABMiller, AB Inbev en Heineken. Op 17 september bevestigde SABMiller dat zij wordt overgenomen door AB Invev. Dit terwijl Heineken een overname door het bedrijf van de hand wees. De samenwerking tussen SABMiller en AB Invev heeft grote gevolgen voor de marktpositie van Heineken.
Tweede speler
Naar schatting levert de overname een gigantisch concern op met een marktwaarde van zo’n 250 miljard dollar. Dankzij de mega-deal is het Nederlandse Heineken nu de tweede grootste speler in de bierbrouwerij. Heineken staat echter op ruime afstand van AB Inbrev, dat zetelt in Brussel. Deze absolute marktleider in de bierbrouwerij is onder andere verantwoordelijk voor de merken Corona, Hoegaarden, Budweiser, Leffe en Beck’s. Nederland kent het uit Zuid-Afrika afkomstige SABMiller onder andere van het merk Grolsch, maar ook Foster’s en Dorada. Nu de twee bedrijven samengaan is de kans klein dat Heineken ooit marktleider wordt in de bierbrouwerij. Twee bedrijven betekent immers een nog groter publiek. Bovendien brouwt SabMiller maar liefst drie keer zoveel bier als Heineken.
Strijd in Mexico en Azië
De afgelopen jaren voerden SABMiller, AB Inbrev en Heineken een felle strijd, ten koste van kleine bierbrouwerijen. De drie bierbrouwerijen hebben zelfs de helft van de wereldwijde bierproductie in handen. Allen probeerden Mexico en Zuidoost-Azië te veroveren. AB Inbrev boekte daarbij groot succes door Corona over te nemen in Mexico, en Heineken maakte Asia Pacific Breweries deel van het megaconcern.
Vergroting markt
In de Verenigde Staten heeft SABMiller een belangrijke vinger in de pap. Het belang van de bierbrouwerij wordt daar vertegenwoordigd door een onderneming dat samenwerkt met SABMiller. Het zijn geen gemakkelijke tijden voor Heineken om een grotere marktpositie te bereiken. Zo neemt de bierconsumptie in West- en Oost-Europa sterk af. Aan de andere kant zou Heineken juist op plekken waar weinig bier wordt gedronken, met een goede marketingstrategie zijn positie kunnen versterken. Aan de andere kant zou SABMiller met merken als Corona, Budweiser en Stella Artois hetzelfde kunnen doen.
Familie Heineken
Een andere reden dat Heineken waarschijnlijk nooit de grootste speler op de biermarkt zal worden is de familie Heineken zelf. Charlene de Carvalho-Heineken, dochter van Freddy, heeft de touwtjes stevig in handen. De familie Heineken wil de controle in handen houden en daarom ligt meer dan de helft van de aandelen in handen van Heineken Holding. Zodoende kan het bedrijf bijvoorbeeld geen grote aandelenemissies ondernemen om eventuele overnames te betalen. Dit verklaart ook waarom Heineken een bod van SABMiller van de hand wees.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!