Een financiering door middel van crowdfunding
Als ondernemer of Zzp’er heb je er misschien vast al eens van gehoord. Crowdfunding is de laatste jaren enorm aan populariteit toegenomen. Door middel van crowdfunding kun je als zelfstandig ondernemer een startkapitaal gefinancierd krijgen door een massa mensen. Dat is waar het bij crowdfunding allemaal om draait. Je hebt een fantastisch idee, de investeerders zorgen voor de financiering. In de meeste gevallen ga je voor het verkrijgen van een startkapitaal of een financiering naar de bank.
Toch wil het niet altijd zeggen dat de bank je ook daadwerkelijk groen licht geeft voor een lening. In dat geval is het goed om na te denken over deze nieuwe vorm van financieren. Maar hoe gaat crowdfunding eigenlijk in zijn werk? En wat heb je allemaal nodig om een succesvolle campagne op te kunnen zetten? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over deze hippe manier van financieren die ook in Nederland steeds meer aan terrein wint.
Wat is crowdfunding?
Zoals de naam al doet vermoeden, betekent crowdfunding niets meer dan een investering die mogelijk wordt gemaakt door een massa mensen. In dit geval investeerders. Investeren blijft voor veel mensen interessant. Met een investering voelen ze zich namelijk betrokken bij een project wat hen aanspreekt. Met crowdfunding is die mogelijkheid er. Een project kan een onbeperkt aantal investeerders hebben.
Hierdoor kan het minimum inlegbedrag laag gehouden worden. Crowdfunding is daardoor voor veel mensen een toegankelijke vorm van investeren. Projecten worden veelal aangeboden op de zogenaamde crowdfunding platformen. Hier kunnen mensen eenvoudig een keuze maken welk project ze financieel willen ondersteunen. Een campagne heeft altijd een eindbedrag. Pas als het doelbedrag binnen een vastgestelde termijn is behaald, wordt de financiering uitbetaald aan de starter van het project.
De investeerders worden vervolgens in maandelijkse termijnen terugbetaald. Dit betreft een stukje aflossing van het geïnvesteerde bedrag én de rente. Crowdfunding kan op deze manier behoorlijke lucratief zijn om spaargeld te laten groeien. De percentages verschillen per project. Dit is ook mede afhankelijk van de risicogroep waarin het project zich bevindt. Voordat een crowdfunding platform een project accepteert, wordt deze grondig geanalyseerd en getoetst door een derde partij. Zo loopt een investeerder het minste risico, en weet de ondernemer of Zzp’er of zijn financieringsaanvraag kans van slagen heeft.
Een succesvolle crowdfunding campagne opzetten
Net zoals bij andere financieringsvormen gaat het ook bij crowdfunding om geld en rendement. Toch gaat het bij deze lening ook vooral om goodwill en betrokkenheid. Een kwestie van gunnen gaat misschien wat ver, maar toch speelt emotionele betrokkenheid bij crowdfunding projecten een grote rol. De beslissing om te investeren hangt dan ook in veel gevallen af van het gevoel dat de investeerder bij het project heeft. Het opzetten van een goed onderbouwde crowdfunding campagne is dus van groot belang.
Ook als je jouw financiering via crowdfunding uitgekeerd hebt gekregen is “klantcontact” belangrijk. Door jouw investeerders op de hoogte te houden van ontwikkelingen, bouw je eenvoudig je eigen netwerk op. Dit kun je doen door middel van het schrijven van blogs, maar ook door het posten van foto’s of belangrijke gebeurtenissen rondom jouw project. Met crowdfunding profiteer je dus niet alleen van een financiering, maar doe je ook automatisch aan klantenbinding.
Gemiddelde rendement van een crowdfunding project
Het rendement van een crowdfunding investering is afhankelijk van een aantal factoren. In de meeste gevallen wordt dit berekend aan de hand van de looptijd van het project, en de risico’s die daaraan verbonden zijn. Als we uitgaan van een gemiddelde risicofactor kun je rekenen op een rendement van tussen de 6 en 8%. Maar, er bestaan ook crowdfunding projecten die een rendement van gemiddeld 20% garanderen.
In dat geval is de looptijd van het project wat korter, en is de campagne ingedeeld in een hogere risicoklasse. Als je wilt investeren via crowdfunding, is het raadzaam deze voorwaarden van tevoren in te lezen. De meeste platformen bieden een transparante weergave van de risicofactor en andere belangrijke wetenswaardigheden rondom een project.
Crowdfunding kan dus voor beide partijen zeer interessant zijn. Als ondernemer kun je op een vrij eenvoudige manier beschikken over een startkapitaal. De investeerder kan op zijn beurt een financiële bijdrage leveren aan een voor hem interessante onderneming of initiatief. De nieuwe vorm van financieren gaat dus om meer dan geld alleen. Crowdfunding draait vooral ook om goodwill, interesse en wederzijds vertrouwen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!