Groupon stuurt 1100 medewerkers de laan uit

Dankzij een grote herstructurering van het succesvolle kortingsbedrijf Groupon staat ongeveer een tiende van het personeel op straat. De slachtoffers van de reorganisatie vallen vooral op de internationale klantenservice en de afdeling waar kortingsacties voor zakelijke klanten worden ontwikkeld.

Financiële verliezen

De maatregel van Groupon volgt na jarenlange financiële tegenslagen. In 2013 verloor het bedrijf maar liefst 95 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2014 leed het zelfs 37.8 miljoen dollar verlies. In de loop van vorig jaar verbeterde de situatie enigszins: in het vierde kwartaal steeg de totale omzet met 20 procent naar 925 miljoen. Toch verloor het aandeel Groupon in 2015 ruim 50 procent.

Reorganisatie

De wereldwijde onderneming, goed voor 10.686 ondernemers, vindt het hoog tijd voor reorganisatie. Na de herstructurering zijn hier nog 9.800 medewerkers van over. Daar is wel een kostenplaatje aan verbonden: het banenverlies zal 35 miljoen dollar voor belastingen kosten. Groupon is van plan wereldwijd dezelfde IT-systemen en bedrijfsprocessen in te voeren. Ook stopt het bedrijf met activiteiten op markten die te weinig winst opleveren, zoals Marokko, Panama, Filipijnen, Puerto Rico, Taiwan, Thailand en Urugay. Eerder vertrok het bedrijf al uit Griekenland en Turkije.

Wereldwijd succes

Groupon is een Amerikaanse marketing onderneming en bestaat sinds 2008. De naam is een combinatie van ‘group’ en ‘coupon’. Op haar website kunnen consumenten profiteren van allerlei aanbiedingen door middel van kortingsbonnen. Denk bijvoorbeeld aan een etentje in een restaurant, een bezoekje aan de kapper of een workshop koken of dansen. Groupon werkt samen met lokale bedrijven om bezoekers de beste deals te bezorgen. Het bedrijf bleek sinds de oprichting in Chicago in 2008 een wereldwijd succes. In 2011 boekte het een winst van 3,2 miljard. De afgelopen jaren breidde het bedrijf uit naar 45 landen. Daarnaast nam het in Europa het succesvolle Duitse bedrijf MyCity Deal over. Als klap op de vuurpijl deed Google in 2012 een bod van zes miljard om Groupon over te nemen, maar dit sloeg het bedrijf van de hand.

Problemen en schandalen

Groupon heeft aangegeven meer te willen gaan aanbieden dan kortingsbonnen. Wat de nieuwe opzet precies inhoudt, is nog niet bekend. Dat is ook precies het probleem met het marketingbedrijf. Groupon richt zich al sinds de oprichting op internetdeals. Zowel op de website als via email krijgen consumenten aanbiedingen toegestuurd. Aandeelhouders beginnen na alle verliezen te twijfelen of Groupon wel echt zo rendabel is. Daarnaast is het bedrijf ook niet vies van een paar schandalen. Zo zou het tijdens de beursgang in 2011 hebben gesjoemeld met omzetcijfers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie