
Crowdfunding is de laatste tijd een erg populaire manier om aan kapitaal te komen. Door het opzetten van een crowdfunding campagne zal je in staat zijn om zonder lening of iets dergelijks jouw bedrijf op te zetten. Nu is het alleen wel zo dat het beginnen van een goede campagne nog niet zo eenvoudig is. Er zijn namelijk heel veel mensen die een bepaald idee aan de man proberen te brengen. In dit artikel zullen wij jou de beste tips en tricks laten zien voor het opzetten van een goede crowdfunding campagne. Door deze informatie zal je meer kans op succes hebben!
Maak kennis met crowdfunding
Misschien weet je nog niet helemaal wat crowdfunding precies is. In dit geval is het handig om hier even bij stil te staan. Crowdfunding is een methode om kapitaal e verzamelen door de collectieve inspanning van vrienden, familie, klanten en individuele investeerders. Deze benadering maakt gebruik van de collectieve inspanningen van een grote groep van individuen. Deze personen zullen voornamelijk worden bereikt via online via sociale media en crowdfunding platforms. Crowdfunding is eigenlijk het tegenovergestelde van de mainstream bedrijfsfinanciering. Traditioneel gezien moet je als je kapitaal wilt aantrekken op zoek naar een aantal super rijke mensen die in jouw project willen investeren. Deze financieringsbronnen waren vroeger natuurlijk de banken en de durfkapitaalbedrijven. Door de komst van crowdfunding is hier verandering in gekomen. Dankzij deze mogelijkheid ben je in staat om ook bij investeerders met een kleiner budget aan te kloppen. Dit maakt het een stuk makkelijker om aan kapitaal te komen.
Is mijn idee geschikt voor crowdfunding?
Om een crowdfunding campagne met succes op te zetten moet je een groot aantal mensen hebben die willen investeren in de oplossing die jij aanbiedt. Een financier is een persoon die jouw project financiert. Denk eens na vanuit hun perspectief. Ze kopen het product in de veronderstelling dat het een succes zal worden. Ze moeten jouw product echt willen hebben. Dit zijn de belangrijkste vragen die je moet beantwoorden om er achter te komen of jouw idee geschikt is:
- Bestaat er al een product zoals dat van jou?
- Wat maakt jouw product uniek?
- Zijn gebruikers van soortgelijke producten wel op zoek naar een betere oplossing?
- Zijn er genoeg gebruikers om jouw project te financieren?
Het begrijpen van jouw doelgroep is de enige manier om de campagne met succes op te zetten. Het is cruciaal dat je jouw potentiële klanten begrijpt, de hele campagne draait nu eenmaal om deze doelgroep. Door de bovenstaande vragen te beantwoorden weet je precies waar je de focus op zal moeten leggen.
Zorg voor een goede pagina
Als je eenmaal hebt besloten dat je crowdfunding wilt proberen en je weet welk platform je wilt gebruiken, moet je je campagnepagina gaan uitstippelen. Het eerste wat je moet doen is het verrichten van onderzoek. Dit moet er ongeveer zo uitzien:
- Zoek gelijkaardige projecten op het door jou gekozen platform
- Analyseer wat goed werkt bij goed gefinancierde projecten
- Analyseer wat niet werkt aan mislukte campagnes
Heb je dit gedaan dan is het tijd om jouw pagina onder handen te nemen. Begin met de titel, deze moet echt pakkend zijn als je de klant wilt bereiken. De enige mensen die jouw titel zullen zien zijn mensen die geïnteresseerd zijn in het ondersteunen van projecten in jouw categorie. Als je probeert slim te zijn met een “clickbait” titel, zullen de meeste gebruikers geen zin hebben om in jouw product te investeren. Zorg er dus voor dat je duidelijk en eerlijk bent in de titel. Dit geldt natuurlijk ook voor de beschrijving. Zet uiteen wat voor product het is en waarom mensen eigenlijk geld zouden moeten stoppen in een dergelijk product.
Maak al je beloftes waar
Als je met succes een crowdfunding campagne bent begonnen, is het werk nog maar net begonnen. Van alle succesvolle Kickstarter-campagnes maakt 9% nooit hun beloften waar. Wees niet één van deze bedrijven. Blijf in plaats daarvan investeerders e-mailen terwijl je jouw product ontwikkelt en hou ze op de hoogte van jouw product. Zorg ervoor dat ze vertrouwen houden in je nieuwe bedrijf. Als je het product niet aflevert zal je het vertrouwen verliezen van de investeerders, dit krijg je echt nooit meer terug. Door je beloftes na te komen zorg je ervoor dat je in de toekomst mogelijk weer gebruik kunt maken van een crowdfunding campagne om aan kapitaal te komen. Het is echt een van de meest toegankelijke manieren om jouw nieuwe bedrijf van de grond te krijgen!
Recent Comments