Multinationals in de bres voor vluchtelingen
Het migranten- en vluchtelingenvraagstuk houdt niet alleen Europa, maar ook grote multinationals en zelfs voetbalclubs als Bayern München en Real Madrid in zijn greep. Grote bedrijven als Google, Goldman Sachs en Uber zijn inzamelingsacties begonnen om vluchtelingen een helpende hand te bieden.
Het migranten- en vluchtelingenvraagstuk houdt niet alleen Europa, maar ook grote multinationals en zelfs voetbalclubs als Bayern München en Real Madrid in zijn greep. Grote bedrijven als Google, Goldman Sachs en Uber zijn inzamelingsacties begonnen om vluchtelingen een helpende hand te bieden.
Liefdadigheidsprogramma van Google
Zo roept zoekmachinewebsite Google via haar liefdadigheidsprogramma ‘Google.org’ bezoekers op om geld te doneren voor een inzamelingsactie. Inmiddels staat de teller al op ruim zes miljoen euro. Google verdubbelt bovendien de eerste vijf miljoen. “Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika staan voor een ernstige vluchtelingen- en migrantencrisis, de grootste ter wereld sinds de Tweede Wereldoorlog”, laat de multinational weten op een speciale site. Google doneert de miljoenen aan Artsen zonder Grenzen, Save the Children, UNCHR en het International Rescue Committee.
Goede doelen zoekmachine
De vluchtelingen- en migranten zijn overigens niet het eerste goede doel waarvoor Google zich inzet. In het verleden doneerde het bedrijf miljoenen dollars bij natuurrampen als orkaan Katrina, de kernramp in Fukushima en de aardbeving in Nepal. Tijdens de ebolacrisis in 2014 haalde het bedrijf ruim 2,5 miljoen dollar op. Elk jaar schenkt Google ruim 100 miljoen dollar aan goede doelen.
Goldman Sachs
Ook de Amerikaanse bank Goldman Sachs draagt een steentje bij. Vluchtelingenorganisatie UNCHR ontving 2,7 miljoen euro van het succesvolle bedrijf. De bank heeft sinds 2007 een speciaal fonds genaamd ‘Goldman Sachs Gives’, dat geld aan non-profit organisaties doneert. Het geld zal worden gebruikt om vluchtelingen van voedsel en medicijnen te voorzien. De Duitse Autogigant Audi doneert ondertussen 1,1 miljoen euro aan lokale hulporganisaties. Ook bedrijven als Zara, H&M en Volvo overwegen te doneren aan hulporganisaties.
Betaald vrij om te helpen
Ook andere multinationals halen grote bedragen op. Hulporganisaties ontvingen van reissite Tripadvisor bijvoorbeeld 220.000 euro aan donaties van de site. Het bedrijf vult dit bedrag aan tot 330.000 euro. Bijzonder genoeg kunnen werknemers van Tripadvisor vijf dagen betaald vrij krijgen om vluchtelingen te helpen bij verschillende organisaties. Taxibedrijf Uber zamelt ondertussen spullen in voor vluchtelingen door taxichauffeurs in te zetten in 22 Europese steden. Nederlanders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doneerden onlangs massaal slaapzakken, die opgehaald werden door chauffeurs van Ùber.
Sporters in de bres
Niet alleen multinationals, maar ook de sportwereld springt in de bres voor vluchtelingen. Bayern München onderneemt samen met de gemeente verschillende initiatieven. Zo doneerde het ruim 1,1 miljoen euro en organiseert een trainingskamp voor kinderen uit vluchtelingengezinnen. Op 12 september jongstleden kwam de club tijdens een competitiewedstrijd met kinderen van vluchtelingen het veld op. De Spaanse voetbalgrootmacht Real Madrid doet ondertussen hetzelfde. In totaal doneren ruim 80 voetbalclubs in Europa elk 1 euro van elk ticket in regionale wedstrijden. Naar schatting brengt dit 2,3 tot 3,4 miljoen euro op. Maar voetbal is niet de enige sport die aan liefdadigheid doet. De Duitse basketballers geven ruim 25.000 euro aan de vluchtelingen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!